Az elmúlt évek tipikus vállalati IT rendszerére jellemző a PC-s kliensek, noteszgépek, saját eszközök (BYOD) vegyes használata és a pandémia hozadéka, a megnövekedett igény a távmunka megoldásokra. A PC – az általánosan használt irodai és a napi tevékenységet segítő személyes eszközökön túl – a legfontosabb alkalmazásokat kiszolgáló központi szerver-alapú rendszerek elérésére is szolgált. Az utóbbi mintegy 10-15 évben általánosan elterjedt un. kliens-szerver felépítésű alkalmazások megkövetelik bizonyos kliens funkciók PC-kre, noteszépekre telepítését.
Ezek biztosítása, egymáshoz illesztése, a hálózati feltételek megteremtése sok humán és műszaki erőforrást igényel, ráadásul a kialakuló rendszer igen bonyolulttá válik. Az egyéni kialakításból, testreszabhatóságból adódó PC-s előnyök elhalványodnak azok mellet a vállalati szintű nehézségek mellett, melyek a szükségszerűen heterogénné vált IT rendszerből adódnak.
A PC eszközállomány fenntartása, üzemeltetése, időnkénti megújítása, igen jelentős anyagi és emberi erőforrásokat emészt fel minden jelentős számú PC-vel dolgozó szervezetben. A PC eszközállomány az informatikai és szakmai vezetőknek naponta teremt kisebb-nagyobb fontosságú döntéshelyzeteket, az informatikai személyzetet pedig folyamatosan hibafeltáró, beavatkozó, korrigáló jellegű feladatokkal látja el.
Az utóbbi években hetente jelenik meg az operációs rendszernek és a rátelepített alkalmazásoknak ilyen-olyan okból javítása, frissítése, melyek széttelepítése vagy rengeteg élőmunkát vagy további kiszolgáló hardver és szoftver elemeket (pl. MS WSUS) igényel.
A PC-s rendszer kézbentarthatóságát, és a távmunkával kapcsolatos igényeket legegyszerűbben a centrális kialakítás, a központi terminál szerverekre (RDS), vagy központi munkaasztal (VDI) megoldásokra alapozott alkalmazás-kiszolgálás biztosítja. Egy ilyen kiépítésben a kliensek egyszerűek (vékonyak), mivel csak terminál funkciót töltenek be, tehát adatot vesznek be és jelenítenek meg. A kliens oldali egyszerűség biztonságot, megbízhatóságot eredményez.
A rendszer komplexitása, és feldolgozó kapacitás (CPU, GPU) igénye egy ponton, a kiszolgáló központban, a szervereken jelentkezik. Az eredő rendszer összességében egyszerűbb, ennek megfelelően megbízhatóbb, könnyebben alakítható (rugalmas) és alacsonyabb emberi és anyagi ráfordításokkal üzemeltethető. A kliens alkalmazások és kliens-operációs rendszerek grafikai megjelenítési igénye is növekedett az évek során 40-70%-kal, ennek kiszolgálására Host-oldali grafikus kártya nyújt megoldást.
.
A Windows alkalmazások központosítása, azaz hogy az alkalmazásokat “levesszük a PC-kről” és kiszolgálásukat központi szerver gépekre bízzuk, minőségileg alakítja át az informatikai felépítést. A vastag PC-k felváltása vékonykliensekkel az alábbi – költségcsökkenésben is megmutatkozó – előnyökkel jár:
A Linear Solution Kft. munkatársai az elmúlt években széleskörű és részletekbe menő gyakorlatot szereztek Citrix, VMware, Parallels, Microsoft alapokon kialakított Windows Remote Desktop és Virtuális munkaasztal (VDI) megoldások kimunkálásában, telepítésében, üzemeltetési támogatásában.